لئوناردو داوینجی، کسی که اولین رزومه‌ تاریخ را نوشت
۱۴۰۰/۱۱/۰۹ تاریخ انتشار

داوینچی قبلاً کمک‌های چشمگیری به دنیای هنر کرده بود، از جمله تابلوهای نقاشی‌ای که در همه دنیا شناخته شده هستند. با این حال، این آثار هنری از فهرست دستاوردهای او در رزومه‌اش به‌نفع تمرکز بر آن‌چه که مخاطب مورد نظر بیشتر به آن علاقه داشت، کنار گذاشته شد و در نهایت به او سمت مدیر جشن‌ها را در میلان دادند.  
در حالی‌که رزومه‌ها به‌لحاظ قالب‌بندی، سبک و زبان، به‌روز‌رسانی‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند، هدف اصلی بدون تغییر باقی مانده است. یک رزومه برای ایجاد علاقه به گفت‌وگوی بیشتر، ‌معمولاً در مصاحبه‌ها، طراحی شده است.
لئوناردو داوینچی در سال ۱۴۸۲ به دوک میلان نوشت. او از دوک خواست که از او حمات کند و شغلی به او بدهد. او در رزومه‌ای که برای دوک فرستاد طمینان حاصل کرد که بر نقاط قوتی متمرکز شده است که بیشتر با نیازهای دوک مطابقت دارد. بنابراین، با وجود این‌که به خاطر توانایی‌های هنری نوظهورش شهرت داشت، اما در عوض بر استعداد خود برای ساخت ارابه‌های سرپوشیده تمرکز کرد. ارابه‌های امنی که حمله به آن‌ها امکان‌پذیر نیست؛ با توپخانه‌های خود به میان دشمن می‌روند و هیچ مردی آن‌قدر تنومند و قوی نیست که بتواند این ارابه‌ها را درهم شکند.

 متن نامه داوینچی به دوک میلان

داوینچی نیاز دوک به امنیت و محافظت شخصی را درک کرد و در رزومه‌اش بر آن‌ها تمرکز کرد. بیایید ببینیم که چه تجربه‌‌هایی می‌توانیم از رزومه داوینچی کسب کنیم.

اگر مدتی پیش رزومه خود را به‌روز‌رسانی کرده‌اید، با به‌کارگیری این استراتژی‌ها اطمینان حاصل کنید که رزومه شما دوباره بررسی خواهد شد:
•  از نو بنویسید. رزومه شما درباره شخص شما نیست، بلکه درباره ارزش‌ها و توانایی‌هایی هست که برای حل مشکلات کارفرما با خود به‌همراه می‌آورید. حتا اگر تا به حال دقیقاً کار مورد نظر را انجام نداده‌اید هم احتمالاً مهارت‌های قابل انتقالی دارید که مصاحبه‌کننده را ترغیب می‌کند تا درمورد شما بیشتر بداند.
نکته: عناوین شغلی سطح پایین‌تر را جست‌وجو کنید تا ابتدایی‌ترین سطح کارهایی که انجام می‌دهید را کشف کنید. معمولاً این مهارت‌های اساسی بسیار قابل انتقال هستند.

•  دوباره مرتب کنید. از آنجا که فقط در ۸ تا ۱۰ ثانیه باید توجه کارفرما را جلب کنید، پس قرار دادن مرتبط‌ترین اطلاعات در ابتدا یا میانه رزومه اهمیت دارد. در یک خلاصه در بالای رزومه می‌توانید دستاوردهایی را ارائه دهید که بیشترین هماهنگی را با شغل موردنظر دارند؛ بدون در نظر گرفتن مدت زمانی که آن‌ها را انجام داده‌اید.
نکته:‌ کار داوطلبانه یا پروژه‌های خاص را فراموش نکنید. تجربه مهم است؛ صرف نظر از این‌که به شما دستمزد داده شده است یا نه.

•  حذف کنید. هنگامی که یک رزومه هدفمند ایجاد می‌کنید، شاید لازم باشد دستاوردهایی را که به آن‌ها افتخار می‌کنید، اما با نام تجاری مورد‌نظر شما هم‌خوانی ندارند،‌ یا از داوطلبی شما برای شغلی حمایت نمی‌کنند، حذف کنید. در دام فهرست کردن همه واقعیت‌های قبلی نیفتید، بلکه دستاوردهایی را گلچین کنید که به بهترین وجه توانایی‌های شما را به مدیر استخدام نشان می‌دهند.
نکته: همیشه بیشتر بهتر نیست. اجازه ندهید دستاوردهای مورد نیاز و مهم در دستاوردهای خوب گم شوند.

•  اصلاح کنید. اگر رزومه شما بیشتر شبیه شرح وظایف شغلی است، وقت آن است که مواردی را که با عبارت «مسئول بخش....» شروع می‌شوند را با دستاوردهایی جایگزین کنید که توانایی‌های شما را به جای گفتن، عملاً نشان می‌دهند. ضمن این‌که جملات رزومه را با افعال حرکتی می‌سازید، نکات کلیدی را طوری تنظیم کنید که مسئول استخدام ترغیب شود و بخواهد با شما صحبت کند. برای نشان دادن حدود کار و افزودن اعتبار، از ‌اعداد استفاده کنید.
نکته: اگر سمت شما معیارهای مشخصی ندارد،‌ این نکته را در نظر بگیرید که چگونه کار شما می‌تواند به پیشبرد مأموریت تیم یا افزایش سود کمک کند، حتا به روشی غیرمستقیم.

 

 

  ارتباط دهید. داستان‌های شغلی جایگزین سوابق کاری شده‌اند. رزومه شما نوعی گزارش مستند  بازاریابی است؛ بنابراین می‌توانید انتخاب کنید که شامل چه چیزی باشد.
 نکته: درک عنوان ضروری است؛ پس اگر عنوان کاری شما بسیار مختص به یک شرکت است، یک جایگزین مناسب برای بازار بسازید و عنوان رسمی را در پرانتز قرار دهید. مثال: مدیر فروش محصولات جدید (مبلغ نوآوری).   
•  مرور کنید. اگر چیزی در رزومه شما وجود دارد، باید بتوانید آن را با شواهد پشتیبانی کنید، پس صادق باشید و خوب فکر کنید که چگونه از اطلاعات پشتیبانی می‌کنید. ‌حتا اگر پروژه‌ای مربوط به سه شغل قبل باشد. به‌علاوه، اشتباهات دستورزبانی یا املایی را هم که به‌راحتی نادیده گرفته می‌شوند، بررسی کنید.
با وجود تبلیغات گسترده مبنی بر جایگزینی رزومه‌ها با اینفوگرافیک، رزومه ویدیویی،‌ یا رسانه اجتماعی، این جایگزینی اتفاق نیفتاده است. مطمئناً این رسانه‌ها مکمل خوبی برای رزومه شما هستند، اما پس از گذشت بیش از ۵۰۰ سال، کارفرمایان همچنان به‌دنبال سندی هستند که با تفکر تهیه شده باشد و نشان دهد که شما بزرگ‌ترین چالش‌های آن‌ها را درک کرده و مجهز شده آمده‌اید تا آن‌ها را حل کنید.

 

از تجربه‌هایتان بنویسید تا به دیگران کمک کند:

  • شما از اولین رزومه‌ای که فرستادید، چه نتیجه‌ای گرفتید؟
  • اگر در مورد رزومه‌های خودتان تجربه‌ای دارید، در بخش دیدگاه‌ها با دوستان دیگر به اشتراک بگذارید.
  • نظرتان در مورد این مقاله هم می‌تواند جالب باشد.

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4 - رای: 5)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg